Ny handbok om redigering rekommenderas

Som redaktör läser jag de flesta genrer och under fliken Redaktörstjänst här på bloggen skriver jag att jag gärna ser mig själv som en av de sista anhalterna innan det är dags att skicka in manuset till förlag eller ge ut en bok själv. Jag vill gärna få så välbearbetade manus som möjligt för det är då mitt petande och gnetande kommer allra bäst till sin rätt. Det kostar ju ändå några tusenlappar att anlita mig och då känns det onödigt att mina kommentarer ska omfatta alltför basala saker, som någon snäll testläsare säkert hade upptäckt alldeles gratis.

Ganska ofta är det via mejl jag får förfrågan om att manusläsa och det är vanligt att författaren då undrar vad hen ska tänka på innan hen väl skickar in sitt manus till mig. Då brukar jag rabbla en hel del saker, för det finns faktiskt massor av väsentligheter att tänka på.

Jag kommer säkert även i fortsättningen svara personligt på den frågan, men faktum är att det nu finns en riktigt bra bok som jag kan hänvisa till också. För ett par veckor sedan kom nämligen Steg för steg till ett perfekt manus av Sissel Myrup och passande nog har jag varit redaktör för den boken.

Redan när jag fick frågan om att redaktörsläsa manuset blev jag eld och lågor för det behövs verkligen en bok som koncentrerar sig på slutfasen av skrivandet. Det finns många böcker om att både skriva och ge ut böcker, men just om den där sista viktiga redigeringen finns inte mycket skrivet. Därför var med det stor entusiasm och nyfikenhet som jag kastade mig över manuset så fort det plingade till i min inkorg.

Och jag blev inte besviken. Tvärtom visade sig manuset vara oerhört genomtänkt och strukturerat. Precis som titeln skvallrar om är detta en bok som hjälper dig steg för steg och du kan själv välja om du vill läsa hela i ett svep för att få en överblick av allt du behöver tänka på eller om du ska arbeta dig igenom ett kapitel i taget och gå långsamt och systematiskt till väga.

Boken innehåller allt ifrån frågor du som författare bör ställa dig inom områden som dramaturgi, berättarperspektiv och tempus till konkreta tips på hur du kan använda dig av excelfiler och sök-funktionen i det program du skriver i. Utmärkta sammanfattningar och checklistor finns också. Alla författare kanske inte behöver gå igenom varenda punkt, för en del kanske redan är avbockade, men det är absolut nyttig läsning hela vägen, tycker jag.

Det är en tunn liten bok på endast 70 sidor, men det är imponerande hur mycket som ryms på dessa 70 fullmatade pocketsidor. Jag ser den som en buljongtärning – koncentrerad och smakrik. När författaren sedan tar sitt kokande vatten, det vill säga sitt manus, och löser upp buljongtärningen i det kommer det att bli precis så där väldoftande och värmande som en god soppa en kulen afton.

Sissel Myrup saknade själv den här typen av bok under sitt arbete med dels en spänningsroman och dels en barnbok. Hon insåg att hennes manus behövde vässas, men hur? Eftersom hon själv älskar listor och att kunna bocka av saker som är klara bestämde hon sig för att skriva en konkret och strukturerad handbok, som kunde hjälpa både henne och andra att komma vidare i redigeringsfasen. Nu har hon bestämt sig för att använda sig av sin egen bok Steg för steg till ett perfekt manus och äntligen bli klar med barnboken hon jobbat med i flera år.

Det är en strålande idé och jag hoppas att fler kommer att göra som hon. Under sommaren brukar många hitta lite extra tid att fila på sina texter och då kan Steg för steg till ett perfekt manus komma väl till pass.

Läs recensionen på Joannas hemsida

Joanna har skrivit en till recension, tack snälla du!

Boktips för blivande författare

På min författarblogg skriver jag mest om mitt eget författarskap, men jag skriver också ibland om mitt arbete som redaktör. Det här med begrepp och terminologi är svårt och många undrar över skillnaden mellan lektör och redaktör. Jag föredrar att vara redaktör eftersom det passar min petighet allra bäst.

En lektör arbetar vanligen med manuset som helhet. I början blir det fler kommentarer än mot slutet och sedan sammanfattas hela manuset när det gäller bland annat språk, karaktärer, tempo och handling övergripande på några sidor.

En redaktör kommer oftast in mot slutet. Ofta har författaren då redan haft några testläsare (det kan vara ärliga, läsvana vänner, författarkollegor eller andra du litar på) och kanske en lektör och slutligen kommer en redaktör in som petar i allt från kommatecken och ordval till karaktärer och händelseförlopp. Tanken är att det då ska vara finliret som återstår. Grovjobbet är redan gjort, troligen under några intensiva redigeringsrundor.

Detta leder oss till själva redigeringen. När det gäller böcker handlar redigeringen om att putsa, fixa och få texten att skina som nyputsat silver. Det är ett viktigt arbete. När de flesta tycker att de är helt klara och att manuset är redo för utgivning i bokform återstår ofta ett par, tre månader av gediget redigeringsarbete. Det gäller för såväl debutanter som etablerade författare. De flesta vet att en text mår väl av att nagelfaras av någon utifrån och sedan förädlas så att den når sin fulla potential.

Men vad är det man ska fokusera på när man redigerar? Den frågan får jag ofta när blivande författare vill anlita mig som redaktör, det vill säga en extern läsare i slutfasen av skrivandet. ”Vad ska jag tänka på innan du får texten?” är den i särklass vanligaste frågan jag får. Om man anlitar en lektör eller redaktör kommer denne säkert att ge en massa konkreta förslag på just din text, men faktum är att du själv som författare kan göra en hel del innan ditt manus når en lektör eller redaktör. Om du själv gör en stor del av jobbet från början kommer du att få ännu mer konkret feedback som lyfter din text till oanade höjder.

Nyligen kom en bok som är riktigt bra, pedagogisk och strukturerad när det gäller just redigeringsarbetet. I Steg för steg till ett perfekt manus av Sissel Myrup får du en massa verktyg för att vässa ditt manus ytterligare. Oavsett hur klar du tycker att du är är jag säker på att det finns något för alla författare i vardande att hämta här.

Precis som titeln antyder lotsas du steg för steg och det finns dessutom utmärkta checklistor att bocka av längs vägen. Det finns många böcker som handlar om själva skrivandet och att marknadsföra och sälja böcker, men just redigeringsfasen har varit lite styvmoderligt behandlad fram tills nu.

Under sommaren brukar många hitta lite tid för att fila på det där manuset som vilat i skrivbordslådan (numera är det förstås i datorn, men ni förstår principen) och då är denna bok en perfekt vän att hålla i handen. Jag läste Steg för steg till ett perfekt manussom redaktör och så fort jag fick texten insåg jag att detta blir en bok som kommer att hjälpa många framöver. Den är precis som tydlig, peppande och konkret som den behöver vara.

En tredjedel av alla svenskar drömmer om att skriva en bok. Med Steg för steg till ett perfekt manus kommer du helt säkert närmare din dröm. Jag rekommenderar varmt denna genomtänkta och välskrivna bok, så vad väntar du på? Skriv på och sedan är det bara att grotta ner dig i den härliga redigeringsfasen då allt får liv på riktigt. När du gått igenom alla tips som finns i den nätta boken på 70 sidor kommer du säkert att ha ett kanonmanus. Då läser jag gärna det.

Tillsammans ser vi till att ännu fler fantastiska böcker når handeln.

Lycka till med redigeringen – den är värd varje minut av din tid!